egzaminy szkolne

Jak przygotować dziecko do pierwszego, obowiązkowego egzaminu w życiu?

Spread the love

Maj można ogłosić miesiącem egzaminów. Studenci mają kolokwia i pierwsze zerówki, licealiści zdają maturę, a uczniów podstawówki czeka egzamin ósmoklasisty. Jest to pierwszy poważy egzamin w życiu uczniów, decydujący o ich najbliższej przyszłości, dlatego można sobie wyobrazić ten stres. Jak sobie z nim  poradzić? Co mogą zrobić rodzice, aby pomóc swoim pociechom? Odpowiedzi na te pytania udzieli Robert Berger.

Robert Berger jest matematykiem i twórcą platformy ITAKZDASZ.PL, która przygotowuje uczniów między innymi do egzaminu ósmoklasisty. Dzięki ciągłej styczności z uczniami, Robert Berger wychwycił pewne zależności i powtarzające się problemy z przyswajaniem wiedzy u swoich kursantów. Wypracował sprawdzony sposób działania, i stąd wzięło się motto Roberta „I tak zdasz, nawet jak nie ogarniasz”.

Egzamin ósmoklasisty już za chwilę. Czy dzieci odczuwają presję swojego pierwszego poważnego egzaminu?

Robert Berger: Zdecydowanie odczuwają i mnie o tym informują podczas zajęć. Często stres pojawia się już przy egzaminach próbnych. Wtedy okazuję się, że nie tylko wiedza jest potrzebna, ale i  umiejętność zapanowania nad emocjami.

Jak rodzice mogą pomóc dziecku przed pierwszym egzaminem?

RB: Szczerze mówiąc z tym bywa różnie. Bardzo często rodzice chcą nauczyć dziecko i przygotować je, znanymi sobie metodami. Super jak one działają, jednak nie zawsze tak jest. Zdarza się, że przez wybrane metody, dziecko nie przyswaja materiału. Wtedy należy sięgnąć po pomoc z zewnątrz np. korepetytora. Taka osoba jest wstanie spojrzeć świeżym okiem na poziom, etap przygotowań i skutecznie pomoże nadgonić zaległości.

Jak w takim razie dziecko może samo poradzić sobie ze stresem?

RB: Według mnie najważniejsze jest nastawienie podczas egzaminu. Podczas zajęć staram się symulować egzamin, tak by moi uczniowie nabrali właściwego podejścia. Tip jaki mogę dać to ciągła świadomość czasu podczas egzaminu. Nie zaczynajmy od pierwszego zadania, tylko od najłatwiejszego. Nawet jeżeli jest ono na samym końcu arkusza. W ten sposób nabierzemy pewności siebie i już zdobędziemy cenne punkty. Dzięki temu łatwiej będzie nam zmierzyć się z trudniejszymi zadaniami.

Czy jest konkretny dział, który najczęściej generuję obawy przed egzaminem?

RB: Bardzo często uczniowie obawiają się zadań z treścią. Moi kursanci zgłaszają mi, że nie rozumieją treści zadań. Zazwyczaj rozwiązaniem tego problemu jest wyobrażenie sobie sytuacji. W większości przypadków zadanie te bazują na sytuacjach codziennych, w związku z tym zwizualizowanie sobie ich może okazać się pomocne. Często również zadania otwarte z obliczaniem prędkości są problematyczne lub zadania opisowe. Na szczęście opierają się one na schemacie, którego po prostu trzeba się nauczyć.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments